#1 Chatbots
Chatbots zijn de manier om met je bezoekers in contact te komen. ‘Stel je eens voor, je loopt een showroom in op zoek naar een nieuwe auto en de verkopers begroeten je niet eens.’ Hoe groot is de kans dan dat je daar een auto koopt? Dat is precies wat Jelle den Boer van Goedbloed Auto’s tegen me zei. Hij had namelijk enorm het gevoel dat de klanten in zijn online showroom niet actief aangesproken worden, terwijl de verkopers in het fysieke filiaal daar juist op getraind zijn. Vervolgens hebben we voor hem een chatbot opgeleverd. Nog in de eerste week, voordat de chatbot volledig af was, werd de eerste klant door de chatbot geholpen aan een bezichtiging voor een auto. Deze mevrouw heeft dezelfde week nog de auto gekocht.
#2 Personalisatie
Iedereen is anders, maar de meeste websites geven dezelfde content aan iedere bezoeker. Best raar eigenlijk, tegenwoordig werken we met verschillende databronnen en weten we veel meer over de gemiddelde bezoeker dan vroeger. Zo krijgen we niet alleen locatiegegevens van de browser, maar ook interesses door middel van Google Analytics, misschien dat je de naam en email van de gebruiker hebt gekregen in een recent chatgesprek. Door alle data te koppelen aan een sessie van de gebruiker, krijgen we dus een goed beeld van deze persoon. Laten we deze data inzetten om de ervaring van de gebruiker te verbeteren. En de gebruiker echt te laten zien wat belangrijk voor hem of haar is. Goede voorbeelden van personalisatie zijn de aanbevolen producten van Amazon of Coolblue, de Netflix-lijst die je alleen maar films of series laat zien die bij je passen of je tijdlijn van Instagram of Facebook.
#3 Data en Inzicht
Als je aan mij vraagt wat tegenwoordig het belangrijkste is voor een goede website zou ik waarschijnlijk antwoorden met: “Data, data en data!” niet alleen is data de drijfveer achter alle besluiten die gemaakt moeten worden voor een website, ook is data vaak het middelpunt van de website. Chatbots, Personalisatie, User Experience en Automatisatie maken allemaal gebruik van data! Het is dus belangrijk om de data goed inzichtelijk te maken, zodat je de juiste conclusies kunt trekken over je website. Veel websites geven veel extra uit aan advertenties om meer bezoekers te krijgen. Maar als deze bezoekers snel van je website afgaan zonder iets te kopen is het weggegooid geld. Let daarom op je bouncepercentage en je conversieratio. Door Middel van A/B testing en optimalisatie kun je die factoren flink verhogen en dus meer rendement uit je bestaande bezoekers halen.
#4 User Experience
Een goede website besteed aandacht aan de ervaring van de gebruiker. Bij iedere stap wordt er gedacht: “Is dit wel relevant voor de bezoeker?” of “Welke informatie is belangrijker en moet dus opvallender of hoger geplaatst worden?”. Door te begrijpen wie je doelgroep is en waar je doelgroep naar op zoek is kun je je doelgroep het beste helpen. Ook is het belangrijk om relevant te blijven. Zo hebben we voor Isshoni Karate een grote melding bovenaan de website geplaatst met informatie over het Coronavirus. Zo zagen de vaste bezoekers direct dat de lessen aangepast zijn, wel zo handig dus.
#5 Automatisatie
Steeds meer handelingen kunnen geautomatiseerd worden. Van het inplannen van een afspraak tot het uitsturen van e-mails. We verwachten dat dit in 2020 steeds meer het geval zal zijn. Sales afdelingen zullen merendeel geautomatiseerd worden. Offertes zullen gegenereerd worden door middel van online rekentools, e-mails zullen gepersonaliseerd ingevuld worden gebaseerd op e-mail templates, mensen zullen geholpen worden door robots, zelfs aan de telefoon. Als je wilt beginnen met het automatiseren van je website, is nu het juiste moment!
Hopelijk heb ik je nu een duidelijk beeld kunnen geven over verschillende technieken die je toe kunt passen om je website marketing op te schroeven. Het is misschien tijdrovend en het vereist zeker een strategie. Maar de resultaten zijn vaak verbluffend. Niet alleen kun je je met deze technieken goed onderscheiden van anderen, maar ook kun je deze punten blijven tweaken en optimaliseren.
Nieuwsgierig naar wat we in
2020 samen kunnen bereiken?
Vraag gratis en vrijblijvend een informatiepakket aan.
In dit document leggen we ons proces in detail uit en nemen we je mee in de strategie van een afgerond project.
Ook vind je hier een complete lijst van onze diensten en een werkwijze.